Biuro Architekt Kaczmarczyk ©

  • 12.jpg
  • 11.JPG
  • 10.JPG
  • 9.JPG
  • 8.jpg
  • 7.jpg
  • 6.jpg
  • 5.JPG
  • 4.JPG
  • 3.jpg
  • 2.jpg
  • 1.JPG

 
Elewacja Sądu w Krakowie
Inspiracją dla ukształtowania elewacji sądu był projekt Telefonica w Madrycie hiszpańskiego architekta Rafaela de La- Hoz.
Tylko architektura  tak powściągliwa przestrzennie ze  zdyscyplinowaną strukturą miała szansę uzyskać akceptację zamawiającego w uwarunkowaniach i ograniczeniach tego zamówienia .
Dodatkowo sąsiedztwo biurowca  Biura Projektów Budownictwa Przemysłowego z lat 70-tych zaopatrzonego w aluminiowe pionowe motywy na elewacji dawało cień nadziei , że w tym zamówieniu  z naciskiem na funkcję, choć drobny element stylistyki  otoczenia uda się zastosować.
W istocie architektura tych elewacji , bo tylko  o tym możemy mówić, rozgrywa się zupełnie gdzie indziej , głębiej, pod powierzchnią, pod naskórkiem z tych pionowych, betonowych bloków.
Bo  rozumienie architektury to rozumienie  jak daleko forma przestrzenna  i wielkość elementów łączy się z materiałem z jakiego są one wykonane.
Właśnie materiał, beton , był  - obok żelaznej konsekwencji projektowej, tym co urzekło nas w projekcie architektów z Hiszpanii.
 
My przyprowadziliśmy do naszej  architektury dwie na ogół zwalczające się rzeczy:  wąskie, podłużne otwory „strzelnicze”, umiejscowione w masywnym murze i satynową delikatność tynków.
Ten pierwszy porządek – betonowe piony – gęstnieją w miarę jak budowla wnosi się ku górze.
Uzyskaliśmy gęstą, masywną podstawę  u dołu  a im bardziej w górę struktura stała się bardziej filigranowa. Wzdłuż  pionowej osi budowli otwory gęstnieją  a skrzydła boczne pozostają bardziej  nagie. Aby podkreślić zwartość tej struktury dodatkowo „wybraliśmy miąższ” z   bryły w jej  górnej części.
Porządek drugi - satynowość i jedwabistość struktur tynkarskich stanowi istotę projektu.
To jego prawdziwa skrywana treść. Z fresków ,włoskich tynków, przeniesiona w świat  liczb, rytmów, powtarzalnych struktur.
Uziarnienie, faktura, grubość tynku, odcień, ściśle odpowiadają elementom i miejscom  zastosowania.
Nowy budynek sądu jest połączony z istniejącym kompleksem dwoma przewiązkami-rękawami  niczym miechami jak w starych aparatach fotograficznych.
Skojarzenia  formy przyszły łatwo z architektury europejskiej od Bryggmanna , Zumthora, Corbusiera.

Please publish modules in offcanvas position.